من و او

به یاد شهید والامقام محسن حاج رضایی و به احترام او...!!!

من و او

به یاد شهید والامقام محسن حاج رضایی و به احترام او...!!!

من و او

من و او
من و او یعنی ما...
من و او یعنی من که همیشه با او خواهم بود و او که همیشه با من خواهد بود!
من و او یعنی یک زندگی دنیایی و فرا دنیایی!!!
او برای من کسی هست جز محسن...

نویسندگان

رستاخیز....

جمعه, ۲ اسفند ۱۳۹۲، ۰۱:۴۲ ق.ظ

حمله مداحان به فیلم "رستاخیز"
سه مداح معروف در موضع گیری های مختلف نسبت به فیلم  سینمایی "رستاخیز" اعتراض کردند. حاج منصور ارضی، عبدالرضا هلالی و مجید بنی فاطمه مداحانی هستند که تاکنون به مضمون این فیلم سینمایی انتقاد کرده اند. در همین حال اخباری از تجمع هیات های مذهبی در یکشنبه شب منتشر شده است.

به گزارش فرارو، نمایش تصویر حضرت ابوالفضل و داستان فیلم رستاخیز حاشیه ها را پیرامون این فیلم پر جایزه جشنواره فیلم فجر امسال افزایش داده است حاشیه هایی که می تواند فضای را برای نمایش عمومی این فیلم سینمایی را تنگ کند. 

اعتراض ها تا جایی افزایش پیدا کرده است که عده ای از منتقدان فیلم قصد برگزاری تجمع دارند. همزمان با نهمین سالگرد شهدای مسجد ارک به همت هیئت محبان المرتضی(ع) مراسمی در مسجد ارک تهران برگزار می شود. در این مراسم هیئات مذهبی تهران در اعتراض به تحریفات و تقدس زدایی های فیلم " رستاخیز" تجمع خواهند کرد. این مراسم یکشنبه شب از نماز مغرب و عشا با سخنرانی حسین الله کرم و مداحی حسین سازور در مسجد ارک برگزار خواهد شد.

در چند روز گذشته چند مداح اهل بیت نیز به انتقادات شدید از مضمون فیلم پرداخته اند. ابتدا مجید بنی فاطمه با انتشار یادداشتی با حمله به احمد رضا درویش کارگردان فیلم نوشت: «وقتی نمی‌توانیم اثری در خور شأن واقعه عاشورا بسازیم، بیاییم و برای امام‌حسین(ع) فیلم نسازیم! چه اصراری داریم تصورات مردمی که از کودکی با امام‌حسین(ع) خو گرفته‌اند را با تخیلات خود تخریب کنیم؟ چطور جرات کردید تصویر حضرت‌عباس(ع)، حضرت‌علی‌اکبر(ع) و... را در فیلم خود نشان دهید؟ بالاتر از همه اینها چطور این حق را به خود دادید که صدای حضرت‌زینب(س) را شبیه‌سازی کنید؟ گستاخی تا کجا؟.»

شب جمعه نیز حاج منصور ارضی در مراسم دعای کمیل با انتقاد شدید از این فیلم و مسئولان سینمایی کشور گفت: «مراجع تقلید درباره حرام بودن نشان دادن تصویر معصومان(ع) فتوا داده اند. اما نشان دادن عکس و صورت اینها تنها بخشی از مشکلات این فیلم است؛ حالا هر چقدر هم می خواهند به طراح و سازنده و هنرپیشه های داخلی و رقاصان خارجی آن جایزه بدهند.»

ارضی در ادامه عنوان کرد: «در این جشنواره ها اینقدر خراب کاری صورت می گیرد که خود مسئولین بی مسئولیتشان هم صدایشان در می آید، طرف ده سال کار کرده است روی آن فیلم مسخره که هنرپیشه های آن جایزه بگیرند، اصل فیلم هم اهانت به امام حسین و حضرت زینب است.»

عبدالرضا هلالی نیز روز جمعه در مراسم هفتگی خود حمله شدیدی را علیه فیلم رستاخیر و کارگردان آن صورت داد. این مداح گفت: «شما می خواهید مثال بزنید و از تخیلتان استفاده کنید، خب این همه سوژه تاریخی! اما شما حق ندارید در مورد مبدا تاریخی و تعامل و تعالی بشر نظر بدهید. چرا گیر دادید به امام حسین(ع)؟ آنقدر قشنگ به این مسائل وارد می شوند و تحریف می کنند!»

او خطاب به کارگردان فیلم گفت "آقای درویش مبنای تاریخی ساخت این فیلم کجاست؟ و از کجا در آمده است؟ شما یک سند آوردی که پسر حر در شام و کوفه بوده من دست شما را می بوسم!"

فیلم رستاخیز ماجرای قیام عاشورا را بر محور شخصیت بکیر بن‌حر یزیدریاحی بازسازی کرده است. در این فیلم برای نخستین‌بار تصویر حضرت ابوالفضل‌العباس ( ع) بدون هیچ هاله‌ای از نور به نمایش درآمد. بازیگر نقش ایشان نیز بهادر زمانی، پسرعموی مصطفی زمانی است که با فیلم یوسف پیامبر به سینما شناسانده شد.

این فیلم به سه زبان و با سه نام متفاوت به نمایش درخواهد آمد؛ «رستاخیز» نام فارسی فیلم است، «القربان» هم نام عربی و نام انگلیسی آن «حسین(ع) آنکه گفت نه».  تمام مراحل فنی فیلم «رستاخیز» پس از فیلمبرداری طبق قرارداد با شرکت انگلیسی «مولینر» طی یک‌سال‌ونیم در استودیویی در لندن تحت نظارت احمدرضا درویش به سرانجام رسید. «طارق انوار» تدوینگر معروف و نامزد دریافت «اسکار» برای فیلم «سخنرانی پادشاه»، «رستاخیز» را تدوین کرده و «استفن واربک» آهنگساز برجسته و برنده اسکار نیز برای آن موسیقی ساخته است.

در سی و دومین دوره جشنواره فیلم فجر در ۱۱ بخش نامزد دریافت سیمرغ بلورین گشت و در نهایت در ۸ بخش از جمله بهترین فیلم و بهترین کارگردانی برنده شد. این فیلم در ۲ دی ۱۳۹۲ در سینما فرهنگ با حضور برخی اعضای دولت اکران خصوصی شد.

اما انتقادات به فیلم فقط به مداحان و هیات های مذهبی ختم نشد بلکه برخی از روحانیون عالی رتبه نیز از نمایش چهره حضرت ابوالفضل در این فیلم انتقاد کرده اند. 

بیشترین اعتراض نیز از سوی اساتید حوزه و البته مراجع بود. در روزهای بعد از نمایش فیلم آیت‌الله علوی‌‌گرگانی و آیت‌الله مقتدایی به این فیلم اعتراض کرده و آن را توهین به مقدسات دانسته‌اند. آیت‌الله‌العظمی علوی‌گرگانی در بیانیه‌ای ضمن محکوم‌کردن این موضوع آورده است: «عدم‌توجه به نصایح علما موجب کمرنگ‌شدن اعتماد قشر متدین به دستگاه‌های فرهنگی‌ شده و کمرنگ‌شدن عظمت امامزادگان، موجب توبیخ و بلکه عقاب الهی در قیامت خواهد شد و همه مسوولان باید خود را برای جوابگویی در روز حساب آماده کنند.»

اما با وجود این انتقادات علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به دفاع از فیلم پرداخت. او تاکید کرد که رستاخیز از نظر تاریخی مشکلی نداشته و منطبق با تاریخ صحیح عاشورا تدوین شده است. جنتی حتی از این سخن گفت که فیلم مورد تائید آیت الله سیستانی و نمایندگان ایشان قرار گرفته است موضوعی که خیلی سریع توسط موسسسه تماشا تهیه کننده فیلم تکذیب شد. 

با وجود این انتقادات و احتمال به وجود امدن موج تازه علیه فیلم "رستاخیز" سرنوشت این فیلم در ابهام قرار گرفته است. هنوز مشخص نیست با این اعتراض ها و فشار ها رستاخیز امکان اکران عمومی را پیدا کند.
نظر حاج سعید حدادیان در مورد فیلم رستاخیز

حاج سعید حدادیان در مراسم هیئت هفتگی منزل خود روز شنبه گفت: دوستان می گویند شما راجع به فیلم رستاخیز صحبت نکردید. اولاً من هنوز این فیلم را ندیدم، یعنی در جریان کم و کیف این مطلب نیستم که بتوانم حرفی بزنم، که جامع و مانع باشد. منتها به همه اهل هنر عرض می کنیم، ما وقتی وارد مبانی و مبادی دینی می شویم، توجه به بیانات مراجع عظام، بر ما واجب می شود. بالاخره اگر ما الان بخواهیم از سینما حرف بزنیم می گویند شما بلد نیستید، نمی توانی تکنیکش را بگویی.

خیلی خوب! ما هم عرض می کنیم که در مسائل شرعی مربوط به اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام)، کارشناسش مراجع هستند. اگرکاری می خواهد صورت بگیرد، نطر آنها باید لحاظ شود و اگر آنها جواز داده اند، بنده چه کسی هستم که بخواهم چیزی بگویم. 
 
سایت وارث نوشت: اگر مراجع معترض هستند، ما هزار هم اهل هنر باشیم، بالاترین هنر ما این است که از مراجع پیروی کنیم. ما محضر مقام معظم رهبری (حفظه الله تعالی) بودیم برای کار دیگری با گروهی از دانشگاه تهران، برای گزارش برنامه های سوختگان وصل، خدمتشان رسیدیم آنجا آقای میرباقری هم آمده بودند. ایشان کارگردانی هستند که به اسلام خیلی خیلی خدمت کرده اند. من چند بار به ایشان عرض کردم که من عبادتی قابل تکیه ندارم اما حاضرم بخشی از عبادت را بدهم، آن دیالوگی که امیر سپاه شام با این زبیر داشت در صحرا در هنگام جنگ، آن گفتگویی که با هم داشته اند، مباحث کلامی بسیار مهمی را آنها مطرح می کند و تعلیمی که این بخش دارد، بسیار بالا است. خیلی برای مکتب و دین کار کرد. ایشان که از این خدمات بحمدلله زیاد دارند،حضرت آقا فرمودند که آقای میرباقری شما کارتان چیست؟ عرض کرد که آقا جان به من گفتند سریال حضرت خدیجه (سلام الله علیها) را بساز، الان ما وضعیت زن را چه کنیم؟ ما حضرت خدیجه، حضرت زهرا(سلام الله علیهما) باید در و دیوار را بگیریم چه کنیم؟ شما چه می فرمایید؟ حضرت آقا بیانات مبسوطی را می فرمودند که ای کاش دوستان بیت مقام معظم رهبری (حفظه الله تعالی) متن سخنان رهبری را ارائه بدهند، هنرمندان داشته باشند وزارت ارشاد داشته باشد.
 
یکی از مطالبی که ایشان فرمودند این بود که لازم نیست شما به نام امیرالمومنین(علیه السلام) برنامه ای بسازید که مجبور بشوید که چهره نشان دهید. شما همان را به نام مالک اشتر بسازید، کاری می خواهید بکنید، به نام سلمان نشان دهید، بسازید. سلمان را در آن مسیر نشان دهید، می توانی آن کاری را که می خواهی انجام دهید، به ثمر برسانید.
 
پس من الان از خودم حرف نمی زنم این فرمایشات حضرت آقا را نقل به معنا می کنم. ایشان فرمودند که یک مشکلی هم که در بازیگری ها برخی اوقات پیش می آید این است که آن کسی که می خواهد این نقش را بازی کند، سوابقی دارد یا در آینده بازی های دیگری می کند؟ 
من این را از خودم عرض می کنم مثلا من بیآیم نقش قنبر امیرالمومنین (علیه السلام) را بازی کنم بعد از آن بروم نقشی دیگر را بازی کنم که خدشه با آن نقش وارد کند. اما در کل حضرت آقا فرمودند سوابق بازی گری یک مسائلی دارد که اینها کار را مشکل میکند. خلاصه پرهیز دادند. آنچه که بنده شنیدم. پس پرخاش صنفی ندارم حرفی را که به دو گوشم شنیدم عرض کردم. این را گفتند.
 
ما این حرف را زدیم، شما در جریان باشید اگر قرار است در فیلمی مبانی دینی مطرح شود نماد های دینی مطرح شود، باید به حوزه توجه شود.
 
نمی توان که اینجا از هالیوود سوال شود، باید از حوزه علمیه سوال شود!
 
اگر این پرسش ها شده است، اگر جوازی داده شده است، که هیچ اما اگر نشده بلاخره خدایی ناکرده کاری نکنیم که عندلله و عند المعصومین (صلوات الله اجمعین) سرافکنده شویم. تا میتوانیم باید سعی کنیم که به برخی از حریم ها وارد نشویم.
 
در ادامه حاج سعید حدادیان به وضعیت جسمی والده حاج محمود کریمی اشاره کرد و گفت: مادر حاج محمود آقای کریمی بیمارستان هستند، عمل کردند. مجدداً چند روز دیگر عمل دارند. 
 
همچنین وی مسبب کسالت والده حاج محمود کریمی را مشکلاتی دانست که برای وی ایجاد کردند و گفت: آنهایی هم که جو سازی کردند، نا جوانمردی کردند، اینها بدانند که چه آتشی برای خودشان فراهم می کنند. بالاخره مسئولینی که مسئول این قصه بودند گفتند که این کار ایشان نبود. مادرشان را عمل کرده اند و بیمارستانند. گفتند از آن روزی که این اتفاق افتاده است، چند بار حمله به ایشان دست داده.
 
آنهایی که برای خودشان آتش خریدند! ایشان گفتند که من حلال کردم اما بروند توبه کنند. به سادگی بعد از محرم و صفر برای یک نوکر امام حسین(ع) که 45 سال دارد و به اندازه یک فرد 30ساله زحمت می کشد، به اندازه 5 مداح می دود.
 
به محض اینکه حرف می زنیم می گویند همه یکی هستند اما نه بنده 100سال با آقای کریمی مساوی نمی شوم. ایشان حداقل10برابر من زحمت می کشد، این حرف ها کدوم است. چند نفر مثل او می توانند این همه جوان را به این صورت جمع کنند؟
شعر و روضه خواندن خودش خیلی سخت نیست اما این نو آوری ها سخت است والا بعد از مداح ها هستند که 10 شعر از سبک های مختلف را حفظ هستند و اینها را چند هفته پشت سر هم می خوانند و زحمت نو آوری ندارند و جمعیتشان هم همیشه کهنسالان هستند و جوانها این پا و آن پا می کنند می خواهند سریعتر بروند.
 
عوض این که بعد محرم و صفر تجلیل کنند، همایشی بگذارند، تشکر کنند که دستت درد نکند تلوزیون هم آمدی خیلی حرف های خوبی زدی، مادر و پسرت هم آمدند، عوض اینکه تجلیل کنند، یک سری حرف هایی زده شد. یک عده هم متاسفانه از هم صنف های منتظرند مثل بنده ای زمین بخورم که شلوغ کنند، انگار عقده هایی ته دلشان است!
 
می گویند دیده را ندیده بگیر، تو ندیده را جار می زنی؟! به یک نوکر امام حسین(علیه السلام) اینگونه افترا می بندند!
 
حاج خانم (والده حاج محمود) می گفتند: عکس پدرشان را گذاشتم (که شهید است) گفتم من دیگر نمی دانم! خودت می دانی و فرزندت، که کمر بسته اند آبرویش را ببرند.
 
شما میتوانی در روی پدر و برادر شهیدش بایستی؟ 
 
الان که تمام شده است من این را میگویم. آبرویی که اباالفضل (علیه السلام) داده است خودش نگه می دارد. ما چرا این وسط ببازیم؟! تو چرا دلت خنک شد؟!
سخنان تند عبدالرضا هلالی در مورد فیلم "رستاخیز"
این شوخی نیست. نمی دانم متولی کیست، کمیسیون فرهنگی مجلس یا دولت. ما از شما می خواهیم که یک گروهی تشکیل دهند، هم جلوی این فیلم را بگیرند و هم ریشه ساخت این فیلم را دربیاورند.

وی با بیان اینکه دکتر حسن روحانی خود فردی مجتهد، منبری و روضه‌خوان است، درخواست کرد که رئیس‌جمهور همانند تشکیل تیم‌های رسیدگی به فسادهای اقتصادی، به منظور رسیدگی به این فساد فرهنگی نیز اقدام کند.

این مداح اهل بیت (ع) در ادامه، با توصیه به نگرانی در مورد غیرت دینی جامعه اظهار کرد: ظلم کردن به اهل بیت (ع) انحصار در شمشیر کشیدن ندارد و برخی با قلم و سخن و … هم‌اکنون نیز به اهل بیت ظلم می‌کنند.

هلالی، اهداف سینمای هالیوود مبنی بر تضعیف جایگاه تشیع در آخرالزمان را یادآور شد و با بیان اینکه دشمن تمام تلاش خود را برای ورود به دستگاه امام حسین (ع) انجام داده و چون این تلاش‌ها به جایی نرسیده است، قصد دارد از طریق روش‌های مرموز و بسیار زیرکانه برای ورود به این مقوله اقدام نماید، در موضع‌گیری صریح خود گفت: شما غلط می‌کنید به بهانه کار هنری خلاقانه، واقعه کربلا را با عشق‌های زمینی مقایسه و تحریف می‌کنید.

وی خاطرنشان کرد: شما حق ندارید در مورد مبداء تاریخی تکامل و تعالی بشر، رهبر انقلاب‌های عالم از جمله انقلاب گاندی و … و برای این جریان بسیار مهم تاریخی فیلمی بسازید که نه‌تنها شبهه‌ای از شبهات کربلا را برطرف نکرده و تاثیری بر خلاءهای موجود نداشته بلکه دست به تحریف آن زده است.

هلالی  یادآور شد: باعث تاسف است فیلمی که باید در کشور پرچمدار اهل بیت (ع) ساخته شود در لندن تولید و آهنگ‌ساز انگلیسی عنوان می‌کند که فضای استودیو فضای معنوی بود.

این مداح اهل بیت (ع) در پایان با اشاره به بی‌سند بودن همکاری فرزند جناب حر با دستگاه ظلم و حضور وی در کربلا به خاطر عشق به یک دختر، به استناد تمامی مقاتل معتبر، به طرح سوال از کارگردان این فیلم پرداخت که «مبنای تاریخی شما برای محتوای فیلم و انتخاب دیالوگ، کدام سند تاریخی بوده است و همچنین نشان دادن چهره‌ای که قبله و آرمان ما و شهداست چه توجیهی دارد؟»

وی ابراز امیدواری کرد: دستگاه‌های مرتبط و مسئول با برخورد مناسب با این فساد فرهنگی مانع تکرار این جسارت‌ها شوند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۱۲/۰۲
محمد رضایی

نظرات  (۷)

بابا جمع کن این مزخرفات این تندروها را از وبلاگت و نوشته هات
اینا پاش برسه رو این ملت هفت تیرکشی هم میکنن
از پس امام حسین رفتن بالا حالا صاحب نظر شدن
دکان بازار باز کردن به خدا
اگر اهل سینما و فیلم باشی میدونی این کارگردان تا الان در تمام آثاری که رنگ و سیاق تاریخ داشته تحریف کرده چه ملی چه غیر ملی
تا اینجا ی حرف تندروها را قبول دارم
اما سر نشون دادن قیافه ی خاندان پیغمبر
میگیم امام حسین و چهارده معصوم را به خاطر حرمت و احترام نشون ندن
اما به خدا این وضعشم نمیشه
طوری رفتار میکنن که اینا را خدا یهو گذاشته رو زمین
درسته مقام عصمت دارن اما به خدا اینا هم انسان بودن و هستن
معجزه به اذن و اجازه ی خدا داشتن اما بازم انسان بودن
پس قیافه هاشون هم از اون جهان نبوده که
از بین همین مردم که از نسل حضرت آدم باقی موندن هستن
چرا وقتی سلیمان نبی علیه السلام را نشون دادن اینا خواب بودن و صداشون درنیومد؟؟نکنه اوکه پیغمبر بوده مقامش از حضرت علی اکبر علیه السلام پایین تر بوده؟
اینا هر چی به دکان و کاسبی خودشون مربوط باشه را صداشون درمیاد
بیخود حرفای اینا را منعکس نکن
فرمانروایان مقدس را ببین
چهره ی همه ی پیامبران را نمایش دادن
اگر این شهدا خاندان پیامبر ما هستن اونا هم پیامبرانی هستن که ما درقرآن شهادت میدیم که بهشون ایمان داریم و پیغمبر ما اومده که دین اونها را کامل کنه
پس اگر باب حرمت و احترام هست چرا پس اونجا جزو خفتگان بودن و الان یادشون اومده اسلام نابشون داره پایمال میشه؟
نه جانم؛این اسلام اگر واقعی بود همه جا رگشون میکشید و غیرت داشتن نه سر یه چیز خاص
۰۳ اسفند ۹۲ ، ۰۲:۱۵ معبر سایبری یار سیصد و سیزدهم
الهم اجعل عواقب امورنا خیراً و عجل الولیک الفرج
معبر سایبری یار سیصد و سیزدهم نویسنده ی افتخاری می پذیرد.
در صورت تمایل برای شرکت آدرس ایمیل،نام و نام خانوادگی و همچنین سنگری که تمایل دارید در آن فعالیت کنید را درقسمت نظرات یکی از پست ها(ترجیهاً مربوط به سنگر اطلاع رسانی) قرار دهید. یاعلی
سنگر اطلاع رسانی یار سیصد و سیزدهم
با حسین را صدا بزن
اپم
۰۳ اسفند ۹۲ ، ۲۲:۰۶ مرید الحسین
با سلام ما لینکتون کردیم...................
لطفا ما رو هم با اسم حسینیه لینک کنید
آدرس جدیدمون: http://hoseinie-yaran.blogfa.com/
...
با 2 مطلب جدید به روزیم
۰۵ اسفند ۹۲ ، ۰۶:۵۸ مرید الحسین
سلام ...
به روزیم.........
یا زهرا..................
۰۵ اسفند ۹۲ ، ۰۷:۲۵ مرید الحسین
سلام
به روزییییییییییییم
یا زهرا

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی